Deze pagina delen?
Selecteer hieronder het gewenste platform...
Zoeken?
Voer hieronder uw zoekwoord(en) in...

In Nederland komen jaarlijks zo’n 80.000 mensen op de intensive care terecht. Veel van hen ontwikkelen daarna PICS: Post Intensive Care Syndroom. Zij krijgen te maken met fysieke klachten, zoals verlies van spierkracht, vermoeidheid, ademhalingsproblemen en veranderingen in de zintuigen. Maar ook mentale klachten, zoals angst, kunnen een rol spelen. Zeker in deze tijd een actueel onderwerp. Niet voor niets hebben een aantal organisaties daarom samen een zogenoemd PIC-Toolkit ontwikkeld om de patiënten na de IC beter te kunnen begeleiden. In de toolkit zitten handvaten voor bijvoorbeeld fysiotherapeuten, ergotherapeuten, diëtisten en psychologen.

Na ontslag

De meeste mensen komen na de IC vroeg of laat bij de fysiotherapeut terecht, om te werken aan de opbouw van conditie en spierkracht. Soms wordt de patiënt thuis bezocht door een begeleidende verpleegkundige of coördinator waarna een behandelplan volgt.

Wat kunnen wij doen?

Bij NICE Innovations hebben we ons de afgelopen tijd - in het licht van Covid-19 – in dit proces verdiept om te onderzoeken hoe wij ondersteuning kunnen bieden. Ons product NICE-connect biedt een app voor de patiënt en een monitor voor de zorgverlener waarmee interactief samengewerkt kan worden. Dit kan een prima aanvulling zijn op de behandeling. Patiënten worden fysiek behandeld en begeleid door hun zorgverlener. Tijdens het herstel heeft men behoefte aan meer informatie, bijvoorbeeld over leefstijladvies en achtergrondinformatie (bijvoorbeeld over typische post-IC klachten). Informatie kan rustgevend werken. Daarnaast heeft men behoefte aan regie: ’hoe verhouden mijn doelen en resultaten zicht tot elkaar’. NICE-connect kan dit via berichten in de app aan de patiënt tonen.

Monitorend en interactief

Maar NICE-connect biedt meer. Voor de zorgverlener is er een monitor die bijhoudt welke informatie verzonden is. De berichten kunnen geautomatiseerd in het zorgpad of ad-hoc door de zorgverlener gestuurd worden. Per patiënt is dit overzichtelijk terug te zien in de monitor. Vragenlijsten en meetinstrumenten worden via de app verzonden, en door de patiënt ingevuld en teruggestuurd. Hoe makkelijk is dat! De gegevens worden automatisch in de database opgeslagen en in de monitor bijgehouden. Zo houdt ook de zorgverlener inzicht en regie. Juist in deze tijd is digitale ondersteuning van het zorgproces actueel en van grote toegevoegde waarde.

Meer weten?

Graag leggen we uit op welke manier NICE Connect kan bijdragen bij het verlichten van de klachten rond PICS. Neem eens geheel vrijblijvend contact met ons op!

04/06/2020