Deze pagina delen?
Selecteer hieronder het gewenste platform...
Zoeken?
Voer hieronder uw zoekwoord(en) in...

In Nederland kennen we de AVG, in Duitsland is dat de DSGVO, ook bekend als de ’Datenschutz’. Beide regelingen zijn vergelijkbaar, met het verschil dat de regels in Duitsland vele malen strenger zijn dan in Nederland. En omdat we graag onze vleugels uitslaan en ook onze klanten in Duitsland goed willen bedienen, was het van belang om ons NICE Connect platform, waar de patiëntapp onderdeel van is, op dit gebied te laten onderzoeken.

Strenge beoordeling

Een vooraanstaand juristenkantoor heeft de controle uitgevoerd en positief beoordeeld. Dat was zeker geen kwestie van één nacht ijs, er is een lange periode van meerdere maanden aan voorafgegaan. Dit resultaat is dan ook niet zomaar even iets: als het gaat om platforms en apps voor de gezondheidszorg zijn er gespecialiseerde advocaten die deze apps ongevraagd beoordelen. Mocht de app niet Datenschutz-proof zijn, kan dit verstrekkende gevolgen hebben. Andersom betekent het dat als je product wordt goedgekeurd, je er als ontwikkelaar van uit mag gaan dat je je werk goed hebt gedaan. Dus ja, we zijn trots. Niet voor niets hebben we de patiëntveiligheid in ons systeem hoog in het vaandel staan.

Internationaal

NICE Connect wordt zo een internationaal verhaal. In Nederland zijn er al verschillende partijen die van ons NICE Connect platform gebruik maken. De bevestiging die we uit Duitsland kregen dat de patiëntveiligheid inderdaad in hoge mate is gewaarborgd, is in onze ogen een AVG-Plus. En voor onze Nederlandse partners is dat prettig om te weten.

Wat we doen

In Duitsland hebben we voor een vergaderplatform van zeven revalidatiecentra binnen NICE Connect oplossingen ontwikkeld. Het platform inclusief dashboards is bedoeld voor de zorgverleners, artsen en casemanagers. De app communiceert met de patiënt. In Duitsland is een revalidatietraject anders geregeld dan in Nederland: als patiënt kom je gemiddeld zes weken intern bij een revalidatiecentrum. Iedere dag wordt de patiënt opgehaald om in het centrum een dagprogramma te doorlopen. Voorheen kregen deze patiënten bij het intakegesprek veel informatie mee naar huis in de vorm van folders, maar bij aanvang van de revalidatie blijkt een flink deel van deze informatie weer weggezakt te zijn. De app helpt hen al vooraf aan het revalidatietraject met ondersteuning en dat gaat door tijdens het revalidatietraject zelf. Altijd de juiste informatie op het juiste moment. Een pushbericht herinnert de patiënt als er nieuwe informatie klaar staat. Het biedt hierdoor voordelen voor het management (kostenbesparing), patiënten zijn meer tevreden en de kwaliteit van de informatievoorziening is hoog door eenduidige berichtgeving. In het revalidatiecentrum zelf kunnen de professionals via actieve dashboards de status volgen van de patiënt en zij kunnen hierdoor tijdig bijsturen als dit nodig is. Op deze wijze worden nu meer dan 850 patiënten begeleid.

Een mooi voorbeeld van het samengaan van Duitse én Nederlandse precisie. Meer informatie? Laat het ons hier weten, we vertellen graag over onze mogelijkheden!

02/03/2020