Hoe weet ik waar ik moet zijn? Met wie heb ik dan een afspraak? Ik kan de brief / bordjes niet goed lezen. Wat een hoeveelheid informatiemateriaal krijg ik mee!
Veelgehoorde opmerkingen van patiënten die te maken hebben met trajecten rondom een ziekenhuisbehandeling. Vóór, tijdens en na een ziekenhuisbezoek, binnen hun "zorgpad".
Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat hoe meer informatie de patiënt ontvangt, hoe minder het begrepen wordt. Hoe meer u informeert, hoe slechter u communiceert lijkt het wel. De folders, de informatie op websites, de patiënt ziet door de bomen het bos niet meer en wordt alleen maar meer onzeker en meer ongerust.
Hoe kunnen we dan verwachten dat de rol van de patiënt zelf moet toenemen? Naar ons idee moet de patiënt daarbij geholpen worden door hem op het juiste moment van kleinere hoeveelheden korte informatie te voorzien, niet in teksten, maar vooral gebaseerd op videoboodschappen, én via pushberichten, steeds meer persoonlijk gestuurd.
Jarenlange ervaring bij NICE Software met paraNICE in ziekenhuizen en zorginstellingen heeft ons gebracht tot oplossingen. De paramedische groep mét zeker ook daarbij het paramedisch secretariaat en de multidisciplinaire planners is dé groep die al jarenlang gewend is de patiënt centraal te stellen, multidisciplinair te kunnen werken rondom een patiënt. Het is een groep met "voorsprong", die gewend is te communiceren met elkaar, met de patiënt én met praktisch alle verwijzende specialismes en huisartsen. Eigenlijk is het dus niet vreemd dat juist hier de meest zinvolle oplossingen worden bedacht, zeker nu de techniek deze mogelijkheden steeds meer biedt. Werkbare oplossingen voor de patiënt die begeleid moet worden vanuit gestructureerde normaal verlopende behandelprocessen naar steeds meer persoonlijke behandelprocessen.
Aangeboden op de eigen mobiel of iPad ontvangen de patiënt én zijn partner/coach korte videoboodschappen binnen een tijdslijn die vooraf is bepaald in samenwerking met het behandelteam. Via video-pushberichten, ontvangt de patiënt de informatie, afhankelijk van het moment waarbinnen hij zich bevindt. De zorgverleners kunnen zien of de boodschap is bekeken en er kan gevraagd worden via een interactieve button, of de boodschap is begrepen. De patiënt ontvangt zijn eigen persoonlijk videokanaal. Op de vraag naar de mogelijkheid om eventueel extra te informeren indien de ene patiënt net een boodschap meer nodig heeft dan de andere, is uiteraard al voorzien. Op het het in kunnen gaan zetten van een "zijspoor" bij bv. een complicatie die pas duidelijk wordt tijdens het behandeltraject, is eveneens al vooruit gezien.
Bekijk hier meer informatie op onze website!